وال واشر و کاربردهای آن

وال واشر و کاربردهای آن

وال واشر :

قطعه ی وال واشر ( WALL WASHER ) ، ابزاری شبیه پروژکتور با عملکردی تقریبا مشابه  می باشد که برای نورپردازی داخلی و خارجی طبق اصول و خواسته های مدرن ساخته شده است .

در مکان هایی که نورکنترل شده ، لازم باشد و یا نوع خاصی از نور مد نظر باشد و امکان نصب تعداد لازم پروژکتور وجود نداشته باشد ، وال واشر به کار گرفته می شود .

                                             

همه ما به وضوح ساختمان های عظیم با نمای مدرن یا کلاسیک با نورپردازی زیبا و گاها پیچیده را مشاهده کرده ایم ، حتما برایتان پیش آمده که از خودتان بپرسید این تنوع نور و طرز ترکیب نور ( خطی ، پیچیده ) چگونه طراحی و اجرا شده است .

این دست از سیستم های نورپردازی با لامپ های معمولی میسر نمی شود ، پروژکتور هم که جوابگوی این طرز طراحی نیست و گاها ، نمای ساختمان برای این تعداد پروژکتور جای ندارد و ظاهر نما بهم میریزد ، این جاست که وال واشر معنای خود را پیدا می کند .

سیستم وال واشر ، نور خطی یا ترکیبی در عرض زیاد تولید می کند . در مواردی نیز مانند موزه ها و گالری ها ، که قصد تاکید بر روی موضوع یا نمونه خاصی مطرح باشد به کار می آید ، کاری شبیه پروژکتور . با این تفاوت که استفاده از پروژکتور بسیار جاگیر و ظاهر آن نامناسب است ولی وال واشر هم ظاهر زیبایی دارد و هم کاربرد بیشتر .

                                                                                                            

اجزای وال واشر :

1 –   چراغ ال ای دی به عنوان منبع نور

2 –   بدنه وال واشر ( از جنس پروفیل آلومینیوم )

3 –   لنز

4 –  درایور

در ادامه به طور کامل و مفید به توضیح این اجزا می پردازیم .

1- چراغ ال ای دی وال واشر :

معمولا در وال واشرها ، چندین چراغ ال ای دی با توان 1 وات به کار می رود . البته می توان از لامپ های با ولتاژ بالاتر هم استفاده کرد ولی در این صورت گرمای آن بالا می رود .

در هر صورت یا باید از ال ای دی با ولتاژ پایین استفاده کرد یا از هیت سینک برای انتقال حرارت حاصله بهره برد .

2- بدنه وال واشر : 

قطعه آلومینیومی موجود در وال واشر ، همین قالب یا بدنه می باشد . استحکام بالا ، وزن پایین و قابلیت انتقال حرارت آلومینیوم باعث شده که از این فلز در وال واشر استفاده شود . زیرا آلومینیوم حرارت را زود به خود می گیرد و زود خنک می شود .

ضخامت و سطح این پروفیل در کیفیت ، عملکرد و عمر قطعه بسیار تاثیر گذار است .

از طریق تماس دادن سطح بدنه با سطح زیرین ال ای دی ، حرارت تولید شده در چیپ ال ای دی به بیرون منتقل می شود .

هرچه وزن بدنه و سطح تماس آن با هوا بیشتر شود حرارت کمتری در قطعه می ماند و عمر مفید آن افزایش می یابد .

                                                       

3- لنز وال واشر :

لنزها برای پوشش نوری و و پرتاب نور بیشتر ، در مقابل ال ای دی ها استفاده می شوند .

لنز ، نور حاصله از ال ای دی را متمرکز کرده و طبق زاویه خواسته شده ، جهت می دهد .

زاویه پرتاب نور در این لنزها می تواند از 5 تا 120 درجه متفاوت باشد . استفاده از چندین لنز با زوایای متفاوت صحیح نیست . بلکه تنها یک نوع لنز با زاویه تابش یکسان ، مناسب است .

لنز با استفاده از هولدر بر روی چراغ محکم می گردد .

4- درایور وال واشر :

قطعه ای است که برق شهری را به ولتاژ مناسب برای مصرف ال ای دی تبدیل می کند و جریان انتقالی ، کاملا کنترل شده و دقیق به ال ای دی می رسد .

ال ای دی های وال واشر در اثر تولید نور و کارکرد ، مقداری حرارت تولید می کنند که باعث بالا رفتن جریان و افزایش کارکرد ال ای دی می شود و به مرور زمان از عملکردش کم می شود . هرچه راندمان درایور بیشتر باشد کارکردش بهتر می شود .

مزایای وال واشر آلومینیومی  :

  • هماهنگی کامل با DMX
  • توان مصرفی کم
  • امکان نصب در زوایای متفاوت
  • امکان پخش نور یکدست در مدت زمان خاص

کاربردهای وال واشر آلومینیومی :

بارزترین کاربرد وال واشر ، برای نمایش یک موضوع خاص می باشد . یعنی یک موضوع خاص از طریق تابش نور به کانون توجه تبدیل گردد .

این ویژگی بیشتر در مورد موزه ها ، رستوران ها ، شرکت های تجاری ، بدنه بناهای تاریخی و گالری ها به کار می رود . تنوع این محصول به قدری است که برای تمامی زمینه ها ، نمونه دارد ازجمله :

  • نورپردازی تزیینات داخلی ساختمان
  • نورپردازی آکواریوم آب شیرین و شور
  • موارد پزشکی و عمومی
  • روشنایی تونل و زیرگذر
  • کشاورزی و پرورش گیاهان در گلخانه ها
  • سالن های ورزشی و تئاتر

نحوه نصب وال واشر آلومینیومی :

برای نصب وال واشر ، باید پایه آن میان دیوار و واشر قرار گیرد . پایه ، وظیفه نگه داری و حرکت دادن وسیله را برعهده دارد . برای اتصال پایه از پیچ آهنی استفاده می شود .

جنس پایه اتصال باید مرغوب باشد و در برابر عوامل جوی و تابش نور خورشید مقاوم باشد تا به مرور زمان فرسوده نشود و باید در مقابل عوامل جوی آب بندی شده و در مقابل ضربه های محیط خارجی محکم و با دوام باشد .

در این میان ، قاب (بدنه) وال واشر، جزء اصلی نگه دارنده اجزای وال واشر، از آلومینیوم ساخته می شود .

استحکام بالا ، وزن مناسب ، ظاهر زیبا حتی در حالت خام ، خاصیت رسانای الکتریکی و حرارتی ، ضد جرقه بودن ، قابلیت سوراخ کاری و جوشکاری ، خاصیت چکش پذیری و … همگی جزو ویژگی های آلومینیوم هستند که در وال واشر به ارائه عملکرد خوب کمک می کنند .

خاصیت رسانایی حرارتی آلومینیوم باعث می شود که گرمای تولید شده توسط ال ای دی ها ، جذب شده و به بیرون هدایت شود تا از عمر قطعه کاسته نشود .

قابلیت چکش خواری و برش کاری این فلز، امکان برش قطعه در طول های مختلف را فراهم می کند .

انواع وال واشر آلومینیومی :

– وال واشر خطی

– وال واشر گرد

– وال واشر نما

– پروژکتور وال واشر

– وال واشر پرچمی

– وال واشر تکی

– وال واشر دفنی

– وال واشر فول کالر

– وال واشر فول کالر دیجیتال

– وال واشر خطی : این دسته از وال واشرها ، به علت متمرکز کردن نور در یک نقطه خاص ، در مکان هایی همچون پارک ها ، کافه ، رستوران ، سالن تئاتر و … می باشد . نور وال واشر خطی هم می تواند گسترده باشد هم متمرکز .

– وال واشر نما : کاربرد این نوع ، بیشتر برای نور مخفی در تزیینات داخلی و نماهای بیرونی بناها می باشد .

  • گرولایت : نوعی خاص از وال واشر که با نور خاص با فرکانس خاص برای رشد گیاهان طراحی شده است .

– وال واشر گرد :  در وال واشر گرد ، چراغ های ال ای دی به شکل دایره ای شکل کنار هم چیده شده اند . کاربرد آن برای نورپردازی داخلی و خارجی می باشد که جهت نورپردازی آنها با ریموت کنترل ، قابل تغییر است .

– وال واشر فول کالر : در وال واشر فول کالر ، ال ای دی های آبی ، زرد و قرمز در کنار هم قرار می گیرند که مبنای تولید سایر طیف های رنگی نور هستند و انواع نورهای دلخواه را می سازند، به همین دلیل به آنها فول کالر گفته می شود .

وال واشر فول کالر دیجیتال DMX : یک سیستم هوشمند نورپردازی است که می تواند شدت نور ، رنگ نور و تحرک نورپردازی را در ال ای دی ها کنترل نماید . همچنین زمان بندی روشن یا خاموش شدن وال واشر نیز تحت کنترل آن است .

پروفیل بدنه وال واشر آلومینیومی جزو محصولات تولیدی شرکت الوان آلومینیوم پویا ( الوم وان ) می باشد . جهت مشاهده لیست محصولات ما می توانید به صفحه دیجی آلومینیوم  و صفحه وال واشر 265 میلیمتری مراجعه نمایید .